Loading...

Burak czerwony

Główna / Kompendium / Burak czerwony
Nazwa polska: Burak zwyczajny Nazwa łacińska: Beta vulgaris Nazwa zwyczajowa: Burak czerwony

Burak czerwony (Beta vulgaris) to warzywo, które zdecydowanie możemy zaliczyć do naszych lokalnych superfoods. Posiada szereg właściwości prozdrowotnych, a dodatkowo słynie ze swojego działania „dopingującego” i poprawia wydolność fizyczną sportowców.

Właściwości buraków czerwonych

  • Obniżają ciśnienie krwi

Dotychczasowe badania wykazały, że spożywanie buraków pozytywnie wpływa na ciśnienie krwi i kondycję naczyń krwionośnych. W jednym z badań zaobserwowano spadek ciśnienia krwi u osób z nadciśnieniem, które codziennie spożywały sok z surowych buraków albo buraki gotowane, już po dwóch tygodniach. Odnotowano również poprawę funkcjonowania śródbłonka, którego uszkodzenia przyczyniają się do powstawania miażdżycy, oraz zmniejszenie ogólnego stanu zapalnego. [1]

  • Poprawiają zdolności poznawcze i opóźniają rozwój demencji starczej

Istnieją badania, w których sprawdzano wpływ na zdolności poznawcze osób starszych, które codziennie spożywały sok z buraka. Okazało się, że azotany zawarte w burakach zwiększały dopływ krwi do mózgu badanych, podnosząc tym samym koncentrację i poprawiając pamięć. [2]

  • Poprawiają wydolność fizyczną

Buraki są bogate w związki azotowe, które powodują rozszerzenie naczyń krwionośnych. To sprawia, że przez naczynia przepływa więcej krwi, a do mięśni dociera więcej tlenu, dlatego wzrasta wytrzymałość podczas intensywnego wysiłku. Serce staje się lepiej ukrwione, dzięki czemu pracuje wydajniej i wytrzymuje większe obciążenia.

Naukowcy wielokrotnie badali wpływ azotanów z buraka na wydolność fizyczną i wyniki sportowców. Najnowsza metaanaliza badań z 2016 r. podsumowuje wyniki z 76 badań klinicznych i wskazuje na to, że spożywanie azotanów pozytywnie wpływa na wydolność wysiłkową podczas sportów wytrzymałościowych. [4}

  • Zapobiegają nowotworom dzięki silnym właściwościom antyoksydacyjnym

Badania wykazują, że betalainy zawarte w burakach charakteryzują się silnymi właściwościami przeciwutleniającymi, co wynika z budowy ich cząsteczki. Betalainy są naturalnymi barwnikami, w skład których wchodzą betacyjaniny i betaksantyny. Związki te są rzadko spotykane w żywności pochodzenia roślinnego, a burak jest ich najbogatszym źródłem.

Według dotychczasowych badań, betalainy hamują rozwój komórek raka skóry, płuc i jelita grubego. Przeciwdziałają utlenianiu lipidów, a więc zapobiegają powstawaniu wolnych rodników, które przyczyniają się do powstawania nowotworów. Działają ochronnie na czerwone krwinki, a także wykazują zdolność do przeciwdziałania toksycznym zmianom w układzie sercowo-naczyniowym, które mogą być wynikiem chemio- lub radioterapii. [5]

  • Inne

Buraki słyną ze swojego pozytywnego wpływu na krew osób cierpiących na anemię, jednak nie ma na to dowodów naukowych. Buraki nie są bogate w żelazo, ale związki w nich zawarte najprawdopodobniej stymulują proces tworzenia czerwonych krwinek.

Dostępne produkty

  • Burak czerwony proszek
    6,85zł

Źródła

  1. Improvement of hypertension, endothelial function and systemic inflammation following short-term supplementation with red beet (Beta vulgaris L.) juice: a randomized crossover pilot study. https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  2. http://www.medicalnewstoday.com
  3. The Effect of Dietary Nitrate Supplementation on Endurance Exercise Performance in Healthy Adults: A Systematic Review and Meta-Analysis. https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  4. http://naukawpolsce.pap.pl

Dodaj Komentarz


autoresponder system powered by FreshMail