Loading...

Kakao

Główna / Kompendium / Kakao
Nazwa polska: Kakaowiec właściwy Nazwa łacińska: Theobroma cacao Nazwa zwyczajowa: Kakaowiec

Właściwości kakao

  • Korzystnie wpływa na układ sercowo-naczyniowy i obniża poziom cholesterolu [1]

Metaanaliza 21 badań, w których wzięło udział 2575 pacjentów wykazała, że regularne spożywanie kakao pomaga obniżyć ciśnienie krwi, poprawia kondycję naczyń krwionośnych, a także obniża poziom cholesterolu całkowitego i LDL, a podwyższa poziom cholesterolu HDL. To wszystko przyczynia się do skutecznej prewencji chorób układu krwionośnego i serca.

  • Obniża ryzyko wystąpienia cukrzycy i zapobiega powikłaniom [2, 7]

Spożywanie kakao skutecznie wpływa na poprawę metabolizmu glukozy i poprawę insulinowrażliwości tkanek. Ponadto substancje zawarte w kakao chronią przed powikłaniami cukrzycy, takimi jak uszkodzenie nerek i oczu, dzięki właściwościom antyoksydacyjnym i przeciwzapalnym.

  • Ma wyższą pojemność antyoksydacyjną niż herbata czarna i zielona, a także czerwone wino! [3]

  • Działa ochronnie na mózg i zapobiega uszkodzeniom neuronów [4]

Katechiny i epikatechiny zawarte w kakao hamują aktywność β-amyloidu w mózgu, który odpowiedzialny jest za powstawanie i postępowanie chorób neurodegeneracyjnych, takich jak choroba Alzheimera i Parkinsona.

  • Poprawia zdolności uczenia się i pamięć [5, 6]

Umiejętności poznawcze badanych osób zwiększyły się po 5 dniach codziennego spożywania flawonoli pochodzących z kakao, co zobrazowano za pomocą rezonansu magnetycznego w eksperymencie z 2006 r. Inne badanie pokazało, że wystarczy jednorazowe spożycie napoju na bazie dobrej jakości kakao, aby poprawić ukrwienie istoty szarej mózgu. Efekty te tłumaczy się zwiększonym dopływem krwi do mózgu i zwiększoną aktywnością neuronów, które spowodowane są działaniem flawonoli.

  • Podnosi nastrój i zmniejsza objawy syndromu chronicznego zmęczenia [8, 9]

Spożywanie kakao wpływa na zwiększone uwalnianie w mózgu neurotransmiterów, takich jak serotonina, fenyloetyloamina i anandamid, które odpowiedzialne są m.in. za dobry nastrój. W przytoczonych badaniach odnotowano poprawę nastroju i zdolności poznawczych uczestników [9] oraz spadek objawów chronicznego zmęczenia u pacjentów spożywających kakao codziennie przez 8 tygodni [8].

Dostępne produkty

  • Kakao Criollo ziarno Bio
    23,75zł
  • Kakao Criollo suszone
    18,75zł
  • Kakao łupiny cięte
    8,91zł
  • Kakao ekstrakt 20% teobrominy
    19,90zł
  • Kakao Criollo surowe
    22,50zł

Źródła

  1. Cocoa Rich in Health Benefits http://www.webmd.com
  2. Cocoa, diabetes, and hypertension: should we eat more chocolate? http://ajcn.nutrition.org
  3. Cocoa Has More Phenolic Phytochemicals and a Higher Antioxidant Capacity than Teas and Red Wine. http://pubs.acs.org
  4. Epicatechin and Catechin in Cocoa Inhibit Amyloid β Protein Induced Apoptosis.  http://pubs.acs.org
  5. The Effect of Flavanol-rich Cocoa on the fMRI Response to a Cognitive Task in Healthy Young People. http://journals.lww.com
  6. Flavanols in cocoa may offer benefits to the brain. http://www.medsci.org/press/cocoa.html
  7. Health Benefits of Cocoa. https://www.organicfacts.net
  8. High cocoa polyphenol rich chocolate improves the symptoms of chronic fatigue. http://www.endocrine-abstracts.org
  9. Consumption of cocoa flavanols results in acute improvements in mood and cognitive performance during sustained mental effort. https://www.ncbi.nlm.nih.gov

Dodaj Komentarz


autoresponder system powered by FreshMail