Loading...

Młody jęczmień

Główna / Kompendium / Młody jęczmień
Nazwa polska: Jęczmień zwyczajny Nazwa łacińska: Hordeum vulgare

Młody jęczmień (łac. Hordeum vulgare) – to zielone, kiełkujące listki jęczmienia, które potem przekształcają się w zboże. Słyną z silnego działania antyoksydacyjnego i pomagają w prewencji nowotworów.

Właściwości

  • Silne działanie antyoksydacyjne i antykancerogenne

Młody jęczmień zawiera bardzo wysokie stężenie antyoksydantów, głównie z grupy flawonoidów. Dotychczas przeprowadzone badania kliniczne z udziałem ludzi wykazały, że codzienne spożywanie 1 łyżki proszku z młodego jęczmienia (15 g) wpłynęło na obniżenie poziomu wolnych rodników we krwi badanych. Zjawisko to zaszło zarówno u pacjentów z cukrzycą typu 2 jak i u pacjentów z podwyższonym poziomem cholesterolu.

Ponadto, młody jęczmień zawiera mnóstwo chlorofilu, któremu przypisuje się ochronę antyrakową. Przypuszczalny mechanizm polega na tym, że cząsteczki chlorofilu formują kompleksy z czynnikami rakotwórczymi, jednocześnie je dezaktywując.

  • Obniżanie poziomu cholesterolu

Ze względu na zawartość beta-sitosterolu, młody jęczmień pomaga obniżyć całkowity poziom cholesterolu we krwi. Beta-sitosterol jest substancją, która konkuruje z cząsteczkami cholesterolu o miejsce wchłaniania w jelicie cienkim, tym samym obniżając jego absorpcję. Ponadto sprzyja konwersji cholesterolu do kwasów żółciowych. W badaniach zaobserwowano również, że beta-sitosterol pomaga zredukować poziom „złego” cholesterolu LDL i podnieść poziom „dobrego” cholesterolu HDL.

  • Potencjalne działanie antydepresyjne

Wyniki badania przeprowadzonego na myszach w 2014 r. pokazują, że młody jęczmień może chronić mózg przed działaniem stresu i zapobiegać powstawaniu depresji (szczegóły w „Naukowym okiem”).

  • Inne zastosowania

Ze względu na swoje bogactwo cennych wartości odżywczych, młody jęczmień może poprawiać odporność i dodawać energii, a także sprzyjać pozbywaniu się zanieczyszczeń z organizmu. Przypuszcza się, że może być też stosowany w terapii zakażeń HIV. Brakuje jednak rzetelnych dowodów klinicznych na wymienione właściwości.

Naukowym okiem

Jednym z antyoksydantów zawartych w młodym jęczmieniu jest saponaryna, która jest glukozydem flawonowym. W japońskim badaniu z 2012 r. testowano potencjał antyoksydacyjny saponaryny wyizolowanej z młodego jęczmienia.

Polegało to na tym, że najpierw naświetlano promieniami UV różne rodzaje tłuszczy i ich pochodne, które obecne są w pożywieniu lub w ludzkim organizmie, wywołując ich utlenianie i tworzenie się aldehydu malonowego, substancji toksycznej i rakotwórczej.

Dodatek saponaryny hamował tworzenie się aldehydu malonowego średnio w 70%, a w przypadku skwalenu (prekursor cholesterolu) – prawie w 100%.

Tak silne działanie antyoksydacyjne saponaryny sprawia, że regularne spożywanie młodego jęczmienia może pomagać w prewencji chorób spowodowanych uszkodzeniami wywołanymi przez wolne rodniki tlenowe. Należą do nich nowotwory, stany zapalne narządów i tkanek oraz choroby układu krążenia.

Źródło: Kamiyama M., Shibamoto T. 2012. Flavonoids with potent antioxidant activity found in young green barley leaves. J Agric Food Chem, 60(25), 6260-6267.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov

***

Inne ciekawe badanie z Japonii przeprowadzone było na myszach w 2014 r. Sprawdzono w nim, jak wpłynie spożywanie młodego jęczmienia na stres i zachowania depresyjne. W tym celu przez 5 dni karmiono zwierzęta młodym jęczmieniem, a po upływie 1h poddawano je czynnikom stresowym przez kolejne 3h.

Podczas badania notowano ilość czasu, jaką myszy spędziły biegając w kołowrotku dla gryzoni. Te, które poddane były wcześniej czynnikom stresowym, korzystały z niego mniej (zachowanie depresyjne). Takie zachowanie rzadziej występowało u myszy, które karmiono młodym jęczmieniem.

Mierzono również ekspresję mRNA czynnika neurotropowego (BDNF) w hipokampie myszy, który odpowiada za odczuwanie stresu. U myszy, które spożywały młody jęczmień, poziom czynnika okazał się niższy.

Wyniki tego doświadczenia pokazują, że młody jęczmień wykazuje potencjalne działanie antydepresyjne i może chronić mózg przed wpływem stresu.

Źródło: Yamaura K. i wsp. 2014. Protective effect of young green barley leaf (Hordeum vulgare L.) on restraint stress‑induced decrease in hippocampal brain‑derived neurotrophic factor in mice. Pharmacognosy Magazine, 11, 42 (Supplement 1), S86-S92.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov

Dostępne produkty

  • Młody jęczmień zielony
    19,75zł

 

Źródła:

1. https://www.drugs.com
2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov
3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov
4. http://gogreen.net.nz

Dodaj Komentarz


autoresponder system powered by FreshMail