Loading...

Żeń szeń prawdziwy czerwony

Główna / Kompendium / Żeń szeń prawdziwy czerwony
Nazwa polska: Żeń-szeń prawdziwy czerwony Nazwa łacińska: Panax ginseng

Żeń-szeń prawdziwy – czerwony (Panax ginseng) – znany również jako żeń-szeń górski, koreański, to roślina która od wieków jest wykorzystywana w tradycyjnej medycynie krajów Dalekiego Wschodu. Z 13 rodzajów roślin z rodzaju Panax, tylko 5 jest stosowanych w ziołolecznictwie. Żeń-szeń czerwony wykazuje największą aktywność biologiczną z pośród wszystkich odmian. Poddawany jest on obróbce termicznej i suszeniu wraz ze skórką. Proces ten zachodzi przy pomocy pary wodnej i wysokiej temperatury. Taka forma obróbki sprawia, że to właśnie czerwony żeń-szeń zawiera więcej saponin od żeń-szenia białego. Biały żeń-szeń to korzeń suszony na słońcu, czyli naturalnie.

Żeń-szeń zaliczany jest do grupy tzw. adaptogenów. Ich działanie polega na zwiększaniu odporności organizmu na niekorzystne czynniki środowiskowe np. stres. Jest to istotne w przypadku dzieci mających problemy w szkole, autyzmu i wszystkich tych zaburzeniach w których występuje problem z adaptacją do środowiska. Może okazać się skuteczny w przypadku osób poddanych znacznych obciążeniom psychofizycznym np. studentom podczas sesji, osobom przemęczonym i pozbawionym energii.

Tradycyjnie stosowany jako afrodyzjak. W medycynie naturalnej bardzo ceniony ze względu na podnoszenie libido, wzrost potencji oraz ogólne działanie wzmacniające.

Skład

Żeń-szeń zawiera w swoim składzie ponad 200 związków aktywnych biologicznie m.in. ginsenozydy, panaksozydy; lotne oleje, przeciwutleniacze, polisacharydy, kwasy tłuszczowe, witaminy.

Nie wszystkie z nich zostały dokładnie przebadane, jednak szczególną uwagę zwracają ginsenozydy. Są to związki zwiększające zdolność hemoglobiny do przyłączania tlenu.

Właściwości i zastosowania

  • Zwiększa wrażliwość insulinową. Dostępne są wyniki kilku badań o wpływie suplementacji żeń-szeniem na ilość produkowanej insuliny oraz poziom glukozy we krwi. Wyniki nie są jednoznaczne. Największy efekt zaobserwowano u osób chorujących na cukrzyce przy dawkach rzędu kilku g żeń-szenia dziennie. Takie dawki nie wywierały znaczącego wpływu na osoby zdrowe.

Wykazano korzystny wpływ stosowania 20 g żeń-szenia, dziennie przez tydzień na wrażliwość insulinową, uszkodzenie mięśni i stany zapalne z tym związane u wytrenowanych, młodych mężczyzn.

  • Cechy poznawcze. Wnioski płynące z dostępnych badań pozwalają stwierdzić, że żeń-szeń koreański stosowany w dawkach 200-400 mg spowodował wzrost funkcji poznawczych, zredukował poziom stresu oraz podniósł ogólną jakość życia badanych. Jedni badacze zauważyli, że te różnice zdają się zanikać po 8 tygodniach suplementacji. Obserwacje takie byłyby zgodne z praktyką stosowania preparatów żeńszeniowych zakładających cykliczne stosowanie, przez okres 2 miesięcy.

  • Zaburzenia erekcji i libido. Badania jednoznacznie potwierdzają korzystny wpływ żeń-szenia koreańskiego w przypadku osób z zaburzeniami erekcji. U większości badanych zaobserwowano znaczący wzrost jakości życia seksualnego. Badanym podawano od 1,8- 2,7 g żeń-szenia dziennie, przez okres 8-12 tygodni.

  • Łagodzenie objawów menopauzy. W dwóch przeprowadzonych badaniach stwierdzono korzystny wpływ żeń-szenia koreańskiego w łagodzeniu objawów menopauzy i podniesienia libido u kobiet w wieku 45-65+. Stosowano dawki 1-3 g, przez 0,5-6 miesięcy.

Warto dodać, że dostępne są wyniki badań u kobiet po przebytej menopauzie. W tym przypadku nie stwierdzono korzystnego wpływu żeń-szeniem na podniesienie libido i ogólne samopoczucie badanych pacjentek.

  • Ciśnienie krwi. Dostępne są wyniki czterech badań, zajmujących się wpływem żeń-szenia na ogólną kondycję układu krwionośnego. W jednym z nich wykazano obniżenia ciśnienia krwi na skutek stosowania 3 g żeń-szenia dziennie, przez okres 12 tygodni.

Pozostałe badania (dawki 3-6 g, czas trwania 1-6 miesięcy) nie wykazały zauważalnej różnicy pomiędzy grupą badaną (przyjmująca żeń-szeń) i kontrolną (placebo).

  • Działanie przeciwutleniające. Dostępne są wyniki dwóch badań (dawki 1-6 g, czas trwania 1-6 miesięcy) odnośnie wpływu żeń-szenia na ochronę przed stresem oksydacyjnym. Stres oksydacyjny to stan w którym nasz organizm nie radzi sobie wystarczająco skutecznie z neutralizowaniem reaktywnych form tlenu. Co w konsekwencji może prowadzić do uszkodzeń na poziomie komórkowym. W przypadku obu badań stwierdzono zwiększoną ochronę antyoksydacyjną (podwyższony poziom glutationu) oraz mniej uszkodzeń DNA.

  • Przepływ krwi. Dostępne są dwa badania potwierdzające korzystny wpływ na ogólną kondycję układu krwionośnego. Stwierdzono, że stosowanie żeń-szenia koreańskiego usprawnia funkcje śródbłonka. Oceny dokonano za pomocą wskaźnika augmentacji (miara sztywności tętnic). Obserwacje prowadzono 1-4 godziny po spożyciu ekstraktu z czerwonego żeń-szenia u zdrowych osób.

Suplementacja żeń-szeniem okazała się skuteczna u osób po zawale mięśnia sercowego. Badani przyjmowali 3 g żeń-szenia dziennie co znacznie poprawiło przepływ kwi przez naczynia wieńcowe.

  • Zmniejsza zakwaszenie mięśni. W badaniu polegającym na podaniu 200 mg żeń-szenia biegaczom, godzinę przed treningiem. Stwierdzono, że produkcja kwasu mlekowego u grupy badanej jest niższa u grupy kontrolnej po godzinie od rozpoczęcia treningu.

  • Działanie przeciwlękowe i poprawianie jakości snu. Przeprowadzono badania stwierdzające, że przyjmowanie ok. 2 g żeń-szenia przez tydzień wpływa korzystnie w łagodzeniu objawów tzw. „efektu pierwszej nocy”. Są to problemy z zasypianiem w nowym miejscu. Więcej o tym zjawisku znajdziesz tutaj.

  • Zmniejsza ryzyko powikłań po szczepionce grypy. W badaniu zastosowano 100 mg żeń-szenia, przez 4 tygodnie przed i 8 tygodni po podaniu szczepionki grypy. Stwierdzono że ilość zachorowań na grypę w grupie badanej, w stosunku do grupy kontrolnej była niższa o 35,7 %.

  • Działanie antynowotworowe. W badaniu statystycznym na grupie blisko 4 tysięcy pacjentów stwierdzono, że zachorowalność u osób stosujących żeń-szeń czerwony na różnego rodzaju nowotwory jest nawet o połowę niższa niż u reszty populacji.

Dostęp do wszystkich wyżej wspomnianych badań znajdziesz tutaj.

Należy pamiętać, że w Polsce żeń-szeń koreański ma status suplementu diety. Powyższe badania mają jedynie charakter wstępny, na ich podstawie nie można wyciągać wniosków co do ewentualnej skuteczności.

Bezpieczeństwo

Nawiązując do wielu badań przeprowadzonych na ludziach i zwierzętach można stwierdzić że żeń-szeń jest całkowicie bezpieczny w przypadku zażywania do 12 tygodni. Tylko w badaniach na zwierzętach udowodniono brak skutków ubocznych przy zażywaniu długofalowym. Rzadkie odnotowane efekty uboczne zwykle dotyczą łagodnych problemów żołądkowo-jelitowych, suchości w gardle oraz zwiększonej nerwowości.

Nie należy stosować preparatów zawierających żeń-szeń w przypadku ciąży, może zwiększać to ryzyko uszkodzenia płodu. Ze względu na niewystarczający stan wiedzy nie zaleca się stosowania żen-szenia w trakcie karmienia piersią.

Odradza się stosowanie preparatów z żeń-szeniem w przypadku: zaburzeń krzepliwości krwi, bezsenności, chorób autoimmunologicznych (m.in. stwardnienie rozsiane, toczeń rumieniowaty, reumatoidalne zapalanie stawów), schizofrenii, nowotworów hormonowrażliwych oraz po przeszczepie organów. Może prowadzić to niekorzystnych efektów ubocznych lub nasilenia się choroby.

Unikaj łączenia żeń-szenia z substancjami o działaniu pobudzającym. Jeśli zażywasz jakieś leki, stosowanie żeń-szenia skonsultuj ze swoim lekarzem.

Żeń-szeń może być inhibitorem monoaminooksydazy (MAO), co może powodować objawy podobne do maniakalnych w połączeniu z niektórymi substancjami.

Dostępne produkty

Literatura

1. www.webmd.com [dostęp 2017-11-09]
2. www.aafp.org [dostęp 2017-11-09]
3. www.examine.com [dostęp 2017-11-08]

Dodaj Komentarz


autoresponder system powered by FreshMail