Loading...

Aromaterapia w okresie jesienno-zimowym

Główna / Aromaterapia w okresie jesienno-zimowym

 

Po lecie pełnym słońca i obfitości nadchodzi czas jesieni, która zaprasza nas do zaszycia się w domu, wyciszenia, a także zadbania o siebie. Mało światła i brak wszędobylskiej zieleni oraz obniżenie temperatury często wpływają na nas depresyjnie i zniechęcająco. I choć jesień właśnie po to jest, żeby zwolnić, otulić się kocykiem w towarzystwie pysznego kakao i wciągającej książki, to warto zadbać, aby ten czas mógł być wykorzystany przez nas w pełni potencjału, ponieważ często okazuje się, że właśnie wtedy dopada nas zmęczenie, brak motywacji do działania i wszechogarniająca senność. Z biegiem czasu sytuacja wcale się nie polepsza, bo tuż za rogiem czeka zima wraz ze swoimi atrybutami:  ciemnością oraz chłodem. Dlatego tak ważne jest, aby nasze jesienno-zimowe schronienie było dla nas miejscem wsparcia, przestrzenią, w której pomimo mniej sprzyjających warunków zewnętrznych nadal czujemy się miło i komfortowo.

Olejki eteryczne - zapach zdrowia

Aromaterapia wywiera zbawienny wpływ zarówno na nasze zdrowie fizyczne, jak i psychiczne. Warto zaprosić ją do swojego życia, by wesprzeć się przepięknie pachnącą apteczką płynącą prosto z natury.

Oprócz ponurej atmosfery za oknem, kolejnym problemem stają się wszelkie infekcje bakteryjne i wirusowe. Zima to oczywiście nie tylko same zmartwienia! W grudniu czeka nas rodzinne ucztowanie przy wigilijnym stole, a także wyjątkowa sylwestrowa noc, nierzadko wzbogacona przepysznym jedzeniem. Warto wtedy wspomóc trawienie przy pomocy aromaterapii. Najchłodniejsza pora roku dla wielu oznacza również ruch i sporty zimowe. Kąpiele i masaże z dodatkiem odpowiednich olejków eterycznych ukoją sforsowane mięśnie po śnieżnych szaleństwach.

Poznaj olejki eteryczne przydatne podczas:

Aromaterapia wspiera leczenie infekcji górnych dróg oddechowych

Olejki eteryczne przy przeziębieniach i infekcjach górnych dróg oddechowych

Większość infekcji górnych dróg oddechowych jest pochodzenia wirusowego i przebiega w ciągu 7-10 dni. Jednak przy obniżonej odporności, stresie oraz nawracających problemach zdrowotnych bardzo łatwo o wtórne infekcje bakteryjne. Wczesna interwencja w postaci inhalacji, kąpieli lub masażu z dodatkiem olejku z drzewa herbacianego, cytrynowego czy z kadzidłowca mogą skutecznie zahamować rozwijający się stan chorobowy. Trzymanie ręki na pulsie pozwala często uniknąć terapii antybiotykowej, która w konsekwencji jeszcze bardziej osłabia nasz organizm. Inne przydatne olejki eteryczne w przypadku przeziębień to: eukaliptusowy, sosnowy, tymiankowy, z mięty pieprzowej, lawendowy, manuka.

Inhalacja przy infekcji górnych dróg oddechowych:

  • olejek z drzewa herbacianego – 3 krople
  • olejek lawendowy – 1 kropla
  • olejek manuka – 1 kropla

Olejki eteryczne wkroplić do głębokiego talerza lub miski z gorącą wodą, pochylić się nad nią i okryć głowę ręcznikiem. W takiej pozycji należy pozostać przez ok. 5 – 10 minut, głęboko oddychając. Oczy powinny być zamknięte, aby uniknąć ich podrażnienia.

Olejek cynamonowy z kory to jeden z najczęściej używanych olejków eterycznych podczas jesieni i zimy

Olejki eteryczne na przemarznięcie i uczucie zimna

Klimatyczne spacery w chłodne wieczory i mroźne poranki potrafią oczarować, jeśli jednak zabraknie nam odpowiedniego ubrania, przemarznięcie murowane. Na ratunek przyjdą nam rozgrzewające aromatyczne kąpiele i masaże. W przypadku przenikliwego uczucia zimna przydatne będą olejki: imbirowy, rozmarynowy, cynamonowy z kory.

Aromatyczna kąpiel rozgrzewająca z olejkami eterycznymi:

  • olejek rozmarynowy –  5 kropli
  • olejek imbirowy – 2 krople
  • olejek cynamonowy z kory – 2 krople
  • olejek mandarynkowy – 1 kropla

Olejki eteryczne dodać do 2 łyżek stołowych oleju bazowego (dowolny olej roślinny) i dokładnie wymieszać. Tak przygotowaną mieszaninę wlać do pełnej wody wanny. Kąpiel aromaterapeutyczna powinna trwać 15 – 30 minut.

Olejki eteryczne zwalczające uczucie senności i przemęczenia

Krótki dzień oraz mało aktywności na świeżym powietrzu powodują u wielu ludzi chroniczne przemęczenie i ospałość. Uczucie zmęczenia niwelują olejki: rozmarynowy, bazyliowy, z mięty pieprzowej, eukaliptusowy, cytrynowy i pomarańczowy. Podczas pracy warto dodać do dyfuzora 6 kropli olejku rozmarynowego, który poprawia funkcje poznawcze mózgu i działa stymulująco.

Poranna kąpiel przeciwdziałająca przemęczeniu:

  • olejek tymiankowy – 3 krople
  • olejek rozmarynowy – 2 krople
  • olejek lawendowy lub z mięty pieprzowej – 1 kropla

(Uwaga! Osoby o wrażliwej skórze powinny wybrać wariant z olejkiem lawendowym)

Olejki należy rozcieńczyć w oleju bazowym, tak jak w pierwszym przepisie na kąpiel aromaterapeutyczną.

Mieszanka zwalczająca zmęczenie umysłu:

(do dyfuzora aromaterapeutycznego)

  • olejek eukaliptusowy – 5 kropli
  • olejek bazyliowy – 3 krople
  • olejek cytrynowy – 2 krople

Olejki należy wkroplić  do dyfuzora aromaterapeutycznego podczas pracy umysłowej i uczucia przemęczenia.

Aromaterapia podczas jesiennej chandry

Spadek nastroju, przygnębienie i brak motywacji do działania to często objawy tzw. jesiennej chandry. Jest to naturalna reakcja na małą ilość światła słonecznego oraz odcienie szarości dominujące za oknem. Olejki przynoszące ukojenie podczas sezonowego pogorszenia nastroju to: olejek lawendowy, geraniowy, ylang ylang, z kadzidłowca, bergamotowy, z szałwii muszkatołowej, a także z drzewa różanego. W przypadku stanów depresyjnych i ciężkich napadów lęku należy skonsultować się ze specjalistą.

Mieszanka przywracająca równowagę psychiczną:

(do kąpieli lub dyfuzora aromaterapeutycznego)

  • olejek z drzewa różanego – 5 kropli
  • olejek bergamotowy – 4 krople
  • olejek szałwii muszkatołowej – 1 kropla

Olejki należy wkroplić do dyfuzora lub rozcieńczyć w oleju bazowym, tak jak w poprzednim przepisie na kąpiel aromaterapeutyczną.

Olejki eteryczne wspomagające trawienie

Przejedzenie oraz spowodowana tym niestrawność jest kolejnym utrapieniem typowym dla okresu okołoświątecznego. Święta Bożego Narodzenia często skutkują obfitością na stołach, jak i w naszych żołądkach. Niektóre olejki eteryczne (imbirowy, goździkowy, z kopru włoskiego) usprawniają proces trawienia i łagodzą dolegliwości związane z przejedzeniem.

Olejek eteryczny imbirowy

Kłącze imbiru od dawna było wykorzystywane do leczenia zaburzeń trawienia w Ajurwedzie, jest także jednym z najczęściej stosowanych środków w Tradycyjnej Medycynie Chińskiej. Olejek eteryczny z imbiru stosowany wewnętrznie wywiera pozytywny wpływ na nasz układ trawienny, a wdychany pozwala pozbyć się nudności.

Delikatny masaż wspomagający trawienie:

  • olejek z kopru włoskiego (słodki) – 2 krople
  • olejek goździkowy – 2 krople

Olejki rozpuścić w stołowej łyżce roślinnego oleju bazowego i delikatnie wmasować w okolice żołądka zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

Sforsowane mięśnie

Dla wielu z nas zima oznacza narty, snowboard, bądź inne sporty sezonowe. Warto wtedy zadbać o przemęczone mięśnie i wspomóc ich regenerację. Olejki: lawendowy, majerankowy, bazyliowyrozmarynowy uśmierzą ból sforsowanych mięśni, natomiast olejek z szałwii muszkatołowej i jałowcowy odprężą i zadziałają tonizująco. Ciepła woda w kąpieli oraz dotyk dłoni podczas masażu dodatkowo wzmocnią ich działanie.

Odprężająca kąpiel na sforsowane mięśnie (poranna):

  • olejek rozmarynowy – 3 krople
  • olejek majerankowy – 2 krople
  • olejek lawendowy – 1 kropla

Odprężająca kąpiel na sforsowane mięśnie (wieczorna):

  • olejek lawendowy – 3 krople
  • olejek majerankowy – 2 krople
  • olejek rozmarynowy – 1 kropla

Olejki należy rozcieńczyć w oleju bazowym, tak jak w pierwszym przepisie na kąpiel aromaterapeutyczną.

Masaż aromaterapeutyczny przynoszący ulgę przemęczonym mięśniom:

  • olejek bazyliowy – 2 krople
  • olejek majerankowy – 2 krople
  • olejek cytrynowy – 1 kropla

Olejki eteryczne rozpuścić w 1 łyżce stołowej oleju bazowego (dowolny olej roślinny). Masaż bolesnych miejsc wykonywać 2 razy dziennie.

Aromaterapia to wspaniały sposób by wesprzeć swoją odporność i poprawić samopoczucie podczas chłodnych i ciemnych dni. Substancje zawarte w olejkach eterycznych przenikają do naszego organizmu poprzez drogi oddechowe, skórę oraz bezpośrednio do mózgu dzięki niezwykle czułym receptorom węchowym. Kąpiele i masaże z dodatkiem olejków eterycznych to jedne z najbardziej przyjemnych zabiegów terapeutycznych.

Stosujecie olejki eteryczne podczas jesieni i zimy?

Co jeszcze chcielibyście wiedzieć o olejkach eterycznych?

Zapraszam do komentowania!

Literatura:

 

 

 

 

  Jowita   Kategoria:  

Komentarze(2)

Subskrybuj komentarze tego artykułu
  • 30 stycznia 2020, 02:19  Odpowiedz

    Thanks for the tips .My secret to having a sound sleep every night was the essential oil set I received as a gift 🙂 I uses peppermint or lavender when I feel like to.. It helps a lot really. You an also listen to yoga music or slow jazz music

  • 24 maja 2020, 18:44  Odpowiedz

    Zapachy jak drzewo sandałowe, jaśmin czy lawenda będą idealne na ten okres. Warto wieczorem odpalić kominek zapachowy z kadzidełkiem stożkowym i cieszyć się przyjemnym aromatem, który rozprzestrzeni się po całym domu.

Dodaj Komentarz


autoresponder system powered by FreshMail